Propunerile BAS.ro
1. Urgentarea modernizarii drumului dintre DN25 (Sendreni) si DJ251 (Smardan). Foto 1, intre punctele 4-5-6-7-8. Acest drum este acum partial pietruit, are aproximativ 8 km si poate fi parcurs doar de vehiculele cu garda mai inalta. Aceasta cale de acces ar scadea traficul pe traseul Sendreni - Movileni - Cimitirul Catusa -Talcioc si ar fi o alternative in cazul blocarii acestei portiuni de drum.
2. Realizarea unui sens giratoriu langa Smardan, prin care se face legatura cu DJ251 si cu varianta ocolitoare (Punctul 8).
3. Realizarea unui sens giratoriu langa Benzinaria de la Sendreni (Punctul 4).
4. Realizarea unei legaturi intre punctul 1 “la borcan” si drumul Sendreni-Smardan micsorand traficul prin Movileni. Astfel se face si legatura variantei ocolitoare cu drumul expres Galati-Braila. Sunt 2 posibilitati intre combinat si halda de zgura (Punctele 1-3-7) sau intre halda de zgura si Movileni (Punctele 1-2-5).
5. Realizarea la Sendreni, pe DN2B a unui inel de coborare-intoarcere langa podul de peste Siret pentru a putea ajunge in siguranta in zona dintre linia de tren si raul Siret. (foto 2). Se evita astfel traversarea liniei de tren si coborarea periculoasa care este acum langa pod. Acolo va fi si zona de agrement Sendreni.
Punctele de racordare, traseul exact al drumurilor si solutiile tehnice vor fi stabilite de proiectanti. Banii europeni asteapta sa fie folositi, trebuie doar vointa autoritatilor.

Tunelul pe sub Dunare
In 2013 incepe proiectul tunelului. Marius Stan a semnat un contract de 3,9 milioane euro pentru studiu geotehnic si de fezabilitate. Esec total. Raspundere zero.
Unda verde
2015-2016, 19 milioane de lei mare parte din ei fonduri proprii si alti bani pentru imbunatatiri ulterioare. Initiator Marius Stan. Eficienta minina. Raspundere zero.
Drumul de Centura
Circulatia rutiera in Galati este sufocata. Lipsa parcarilor, santierele, numarul mare de masini, indisciplina unor soferi, ineficienta sistemului “unda verde” fac din deplasarea cu autoturismul in Galati un cosmar.
Intrarea in Galati si circulatia pe centura este ingreunata inca de la Sendreni si pana in Bariera Traian.
Intre Sendreni si Movileni circulatia se poate suspenda din cauza inundatiilor cum a fost in iulie 2010.
Intre benzinaria de la Sendreni si punctul 1 “la borcan” drumul este doar pe o banda pe sens si orice lucrare de intretinere sau modernizare sau accident sau blocare a unor vehicule din cauze tehnice sau polei duce la perturbarea traficului cu cozi de sute de vehicule.
Sensul giratoriu de la cimitirul Catusa este prea aglomerat si prea aproape de blocuri (intre bordura sensului giratoriu si blocul cu magazinul “Tapul Carpatin” este doar un trotuar de 2,5 metri pe care circula pietonii si biciclistii. Propunerea BAS.ro de fluidizare a traficului in aceasta zona a fost ignorata de autoritati. https://bas.ro/blog/13-proiect-modernizare-intersectie-sendreni-2
In intersectiile de la Viaduct, de la capatul str. Tecuci si de la capatul str. 9 Mai 1945, pentru a intra pe Drumul de Centura si a face la stanga trebuie uneori sa astepti cateva minute.
Lucrarea de modernizare a centurii, care se realizeaza acum in pasi de melc, intre Filesti si bulevardul George Cosbuc va avea un efect nesemnificativ si de scurta durata. Blocajul se va muta in Bariera Traian cu efecte substantiale privind poluarea aerului, poluarea sonica, timpul pierdut, combustibilul consumat si siguranta traficului.
Starea carosabilului din capatul bulevardului George Cosbuc ne trezeste vii amintiri ale epocii Ceausescu.
Varianta ocolitoare
Traficul rutier din Galati nu poate fi fluidizat pana nu se realizeaza varianta ocolitoare (in special tronsonul Smardan - Satul Costi) care sa decongestioneze centura actuala.
Varianta ocolitoare are un istoric de trista amintire.
In 2011-2012, Eugen Chebac, fostul Presedinte al CJG, propunea o varianta ocolitoare de 48 km care ar fi costat 205 milioane lei. Costurile foarte mari se datorau lungimii mari, a numarului mare de poduri necesare si a exproprierilor din intravilanul si extravilanul multor localitati. S-a luat o harta de pe vremea lui Ceausescu pe care s-a trasat o linie si s-a prezentat publicului (foto 3).


Parlamentul si Ministerul Transporturilor au aprobat proiectul. CNAIR a organizat in 2012 licitaţia pentru studiul de fezabilitate. Contractul, în valoare de aproape un milion de lei (fara TVA), a fost finalizat in 2015. Traseul era modificat avand lungimea de 33,6 km si a fost prezentat publicului tot pe o harta din vremea lui Ceausescu (foto 4).


Intre timp autoritatilor romanesti le-a scazut apetitul pentru Fondul European de Dezvoltare Regională. Cum nici la Bugetul de Stat nu mai erau bani pentru investitii, galatenii sunt inca afectati de traficul infernal de pe centura actuala.
Drumul Expres Galati-Braila
In 2008 s-a realizat primul studiu de fezabilitate pentru drumul expres Galati – Braila in lungime de 11 km care face parte din drumul expres Milcovia (Bacau – Focsani – Braila – Galati), cuprins în Masterplan. Ironia sortii: proiectul a fost prezentat publicului tot pe o harta din vremea lui Ceausescu (foto 5).


In 2019 atat realizarea centurii ocolitoare cat si a drumul expres au fost scoase de catre CNAIR la licitatie pe SICAP dar au fost apoi retrase. 15 Ianuarie 2020 varianta ocolitoare a fost iarasi scoasa la licitatie.
In momentul de fata, centura nu se mai modernizeaza, licitatia pentru varianta ocolitoare abia s-a deblocat iar cea  pentru drumul expres este blocata. Galatenii asteapta ca in campania electorala din luna mai autoritatile sa prezinte, cu surle si trambite, proiectul aeroportului Galati.
Singura imbunatatire care ar putea fi realizata acum, cu impact limitat dar binevenit, este modernizarea drumului dintre Sendreni si Smardan.


Mihai Popa
15.1.2020