Taxele exagerate de la Oficiul Registrului Comertuluisunt inca o piedica in fata micului intreprinzator. S-a ajuns ca in anumite situatii taxele pentru unele acte aditionale sa fie mai mari decat cele pentru infiintarea unei societati.

In decembrie 2013 am cheltuit peste 1100 RON pentru cateva operatiuni elementare la ORC.

In fapt, mi-a expirat mandatul administratorului (si aici va sfatuiesc sa puneti de la inceput mandatul administratorului pe 50 de ani). Acum 15 ani am pus mandatul administratorului sa fie de 15 ani, atunci mi s-a parut un termen mare dar iata ca anii au trecut si obligatoriu a trebuit sa numesc iarasi administratorul. Dar la ORC mi s-a spus ca in situatia mea obligatoriu trebuie refacut si Actul Constitutiv. 

Mai demult vroiam sa deschid inca un punct de lucru fara activitate si m-am hotarat sa fac si aceasta operatiune. De asemenea, mi-a spus un prieten ca pentru a avea venituri din unele activitati trecute in Actul Constitutiv, trebuie sa le autorizez la ORC. Am intrebat la ORC si mi s-a confirmat. Desi mi se pare o masura pur birocratica a trebuit sa fac o cerere si pentru acest lucru. Si asa am ajuns ca pentru alegerea administratorului, deschiderea unui punct de lucru fara activitate si autorizarea unor activitati, sa platesc doar taxele 1043 RON. In acesti bani intra si actualizarea Actului Constitutiv pe care am fost obligat sa o fac. Daca socotesc si celelalte maruntisuri (copii documente, transport…) am cheltuit peste 1100 RON. 

Initial, consiliera juridica de specialitate de la ORC mi-a spus ca nu poate aproxima suma taxelor, apreciind ea ca ar fi in jur de 700 ron, lucru care iarasi m-a derutat pentru ca la orice institutie publica sau private careia ii soliciti un servicu trebuie sa fii corect informat cu privire la pret inainte de a lua hotararea de a cumpara serviciul respectiv. Pentru aceste operatiuni am fost la ORC de peste 10 ori. Lucrez la doar 4 km de ORC Galati si mi-a fost relativ usor dar daca as fi venit de la o distanta mai mare ar fi insemnat costuri si mai mari. 

In cazul expirarii unor documente, ORC va poate soma sa le actualizati. Contractul de chirie de la sediul social sau actele de identitate ale administratorului sau ale asociatilor pot fi doar cateva dintre ele. Daca la actele de identitate nu puteti modifica valabilitatea, la contractul de inchiriere a spatiului, unde aveti sediul social, puneti un termen cat mai mare (ex. de 30 ani), iar daca este posibil faceti contract de comodat, ca sa nu mai platiti impozit pe venituri din chirii. In acest fel evitati sa faceti prea multe acte aditionale care in final inseamna timp pierdut si bani cheltuiti inutil. 

Si inca ceva, in noul Act Constitutiv consiliera juridica de specialitate de la ORC mi-a impus la capitolul “Lichidarea societatii” un articol ciudat care suna astfel: “Creditorii societatii au dreptul (…) de a se indrepta impotriva asociatilor pentru plata sumelor datorate, din valoarea aportului la capitalul societatii”. Eu am intrebat-o daca in cazul lichidarii s-ar putea sa fiu obligat sa mai platesc o data valoarea partilor mele sociale pentru plata unor datorii ale societatii, insa ea mi-a spus ca nu se poate interpreta asa.

Concluzia este simpla… ORC descurajeaza micul intreprinzator. Cu o asa birocratie nu este de mirare ca batem pasul pe loc de 24 ani.

Va doresc succes si drumuri cat mai putine la ghisee, iar daca totusi ajungeti acolo, sa aveti multa rabdare si “Lasciate ogni speranza, voi ch'intrate” (Dante).

Baza de Anunturi si Servicii – BAS.ro 
Ec. Ing. Mihai Popa – 22.01.2014